close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"בלעדי, אלקים יענה"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק צו מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק צו מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

"בלעדי, אלקים יענה"

"ויען יוסף את

פרעה לאמר בלעדי אלקים יענה את שלום פרעה" (מא,טז).

כתב רש"י "בלעדי - אין החכמה משלי, אלא אלקים יענה, יתן ענייה בפי לשלום פרעה".

כאשר יוסף עומד לפני פרעה הוא מדגיש שהכל מאת האלקים, שפתרון החלום לא מחכמתו אלא ממה שהאלקים גילה לו, ושעל ידי החלומות האלקים מספר לפרעה מה יהיה בעתיד ככתוב "את אשר האלקים עשה הגיד לפרעה" (מא,כה). ותגובת פרעה: "ויאמר פרעה אל עבדיו הנמצא כזה איש אשר רוח אלקים בו. ויאמר פרעה אל יוסף אחרי הודיע אלקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך" (מא,לח-לט).

מדוע יוסף מדגיש שפתרון החלום הוא לא מחכמתו אלא מאת האלקים? ומדוע פרעה מתפעל כל כך מפתרון יוסף עד כדי הכרזה "אין נבון וחכם כמוך", אולי יוסף יודע רק לפתור חלומות?

בפרשת וישב [במאמר "צדיק אמיתי בעליה מתמדת"] הבאנו פרוש מתלמיד חכם אחד, שכאן באה לידי ביטוי מידת הבטחון הגדולה של יוסף, שאף על פי שאם יגיד שפתרון החלום מחכמתו יזכה לכבוד ולשחרור מכלאו, בכל זאת אמר את האמת, שכל הפתרון מאת האלקים ולא מחכמתו. וכך עולה ממדרש תנחומא (מקץ ג) ""אלהים יענה - תלה הגדולה בבעליה, אמר הקב"ה אתה לא רצית להתגדל בעצמך חייך שעל כך תעלה לגדולה ולמלוכה".

נלע"ד בעזה"י שהסיבה להכרזת פרעה "אין נבון וחכם כמוך" היא משום שיש ליוסף רוח הקודש. לפרעה יש הרבה חכמים במצרים ואין חכמתו של יוסף יוצאת דופן כל כך, אבל "איש אשר רוח אלקים בו" לא נמצא בכל ארץ מצרים מלבד יוסף.

כעת מובנת תגובתו המתפעלת של פרעה מפתרון החלומות ומדוקדקים דבריו, שהרי פרעה מדגיש "איש אשר רוח אלקים בו", ולכן אמר "אין נבון וחכם כמוך", מכיוון שיש לך עזרה אלקית אין יותר חכם ממך. יוסף הדגיש שהכל מאת האלקים משום שזו האמת וידע שיש בזה סיכון, ומכל מקום פרעה הבין מדברי יוסף ומפותרו את החלומות שיש ליוסף רוח הקודש ומינה אותו משנה למלך.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה